syskonkärlek

Jag har läst ett utkast till kapitel ur min brors kommande avhandling. Så stimulerande läsning. Åh vad jag gillar att få läsa, analysera och formulera mig (några kommentarer...). Det är därför som jag älskar så kallad verksamhetsutveckling också. Och det finns en liten forskare boende inom den här kvinnan. Men hon är väldigt liten.

Har jag förresten berättat om mig och mina syskon?

Jo, först så är det jag som då är den mest tudelade personligheten, tvilling som jag är. Exhibitionistisk (utan att spinga omkring naken eller så) och sluten i samma kropp med samhällsvetarsinne, teoretiskt lagd och med en viss konstnärlig ådra.

Sen kommer min stora lillebror, två år yngre än mig. Han är mer som en person och tar en tydlig arbetsledarroll som den vädur han är men kombinerar detta men en otrolig snällhet (ibland för stor...). Han är vansinnigt kunnig inom ett område som jag vanligtvis inte ens ser... byggnation, anläggning och maskiner. Allmänbildad är ett ord som passar min stora lillebror.

Därefter kommer min lilla lillebror, sex år yngre än jag och som jag känslomässigt fortfarande tror måste tas omhand... Där har vi diplomaten - vår våg i syskonskaran - och om han är en eller flera kan jag inte avgöra. Han är en finlemmad teoretiker med stor känsla för språk och musik. Samhällsintresse så som jag men med tydligt fokus på genus. Han är också en genomförare även om jag ibland har svårt att se hur sjutton det går till...

Och så lillasyster sladdis, sjutton år yngre än mig. Hon är definitivt den mest mångsidiga i syskonskaran fast ändå bara en. Teoretisk, poetisk, praktisk, musikalisk, naturvetenskapskunnig och med samhällsengagemang. Och för mig den modigaste och starkaste personligheten. Vart hon ska ta vägen får vi se efter biomedicinprogrammet. Hjärnforskning låter väl något för den känslostarka hemmakära kräftan?!

Ursäkta mina kära syskon den lätt förenklade och fåniga beskrivningen av era personligheter och göromål. Dessutom kombinerad med lite atrologiskt trams... Ni får tillägga det ni önskar!

Godnatt!

Kommentarer
Postat av: Mamman

Jag tycker om att läsa din blogg, du är en fantastisk "skrivare". Du beskriver dig och syskonen så träffande och jag är så lycklig och stolt över dig och dina syskon (sitter på kökssoffan och ler och är väldigt rak i ryggen!!), känner mig så rik! Puss och kram på dig!

2009-10-29 @ 08:08:02
Postat av: Kristina

INTRESSANT!!! Om jag blir tillräckligt full nån gång ska jag be dig analysera mig plus astrologin.

Och vilken fin mamma!!! Så himla gulligt beskrivet rakryggad i köksoffan!

2009-10-30 @ 20:30:49
Postat av: Jonna

Tack mamsen!



Kristina: Visst finns det nåt lockande med att bli analyserad!? Jag analyserar (tyvärr) allt och alla med högra stortån. Med det menar jag att jag inte kan stoppa mig själv även om jag försöker... Sen vet jag inte hur sant det blir... Astrologi sysslade jag faktiskt med halvt seriöst i min ungdom, kunde då rita upp och i stora drag tyda ett helt horoskop. Men det var länge sen!

2009-10-31 @ 22:48:01

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0