filosofi för treåtta

Om jag ska skriva min nuvarande ålder blir det nu såhär. Trea. Åtta. 38. Oj vad gammalt det låter. Jag trodde på fullaste allvar att man med åldern skulle bli sådär vansinnigt lugn, tillitsfull och mogen. Är väl något mer av det idag än för tjugo år sedan men inte tillnärmelsevis som jag föreställde mig då. Ibland känns det som att livet hittills handlat om att utmana rädslor. Är det unikt för mig? Är det många andra som börjar vuxenlivet på plussidan och inte har så många rädslor att tampas med? Självklart svarar jag mig. Vi är ju olika stöpta även om vi människor också givetvis är väldigt lika. Vilka rädslor har jag utmanat? Telefonskräcken. Öppna-mig-skräcken. Spindelskräcken. Föredragsskräcken. Bli-förälder-skräcken. Och en himla massa andra hel- och halvskräcker... Tyvärr finns det någon kvar som jag gärna vill bli av med. Den ökända och underliga Räcka-till-(som-vän)-skräcken är nog den största. Jag utmanar den periodvis men det går förbannat trögt. Får se om livet som treåtta innebär några framsteg. Så var det med det födelsedagsfilosoferandet =) Godnatt!

Kommentarer
Postat av: Moa

Du är inte så unik gällande rädsla-biten. Jag skulle väl kunna säga att jag gett mig in i vuxenlivet ganska nyss och har faktiskt ganska lika upplevelse som dig - att livet handlar om att möta och bearbeta rädslor. Vissa rädslor är ganska lika, andra olika. Känner mycket väl igen mig i telefonskräcken, sen har jag många andra också, som jag kanske inte riktigt kunna sätta ord på ännu. Men en rädsla som jag, med Malins hjälp, delvis har bearbetat och väl aldrig trodde att jag skulle behöva möta, är rädslan inför att känna att det är fel att inte skaffa barn på "normalt" sätt - lever jag med Malin när vi vill ha barn så kommer det ju vara vi som skaffar barn, men inte på det sätt som ju är vanligast, det är ju helt enkelt omöjligt! (Tyvärr kan man tycka.) Mycket rädslor har väckts i och med vår relation, men också så enormt mycket kärlek och lycka - som liksom jämnar ut och väger över på bästa sätt. Ja, nu har jag sagt det också.. och jag tror jag börjar förstå att många "relationsrädslor" inte heller är särskilt unika. Puss och kram :) <3

2011-06-20 @ 20:37:36
URL: http://moamarianataliaaxelsson.blogg.se/
Postat av: Jonna

Tack för att du delar med dig Moa. Nej, vi är nog inte särskilt unika ens när vi är säkra på att vara det! Puss o kram =)

2011-06-20 @ 22:24:01

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0