julestrid och julefrid

Här har vi haft en riktig sjusovardag idag efter en sen kväll igår. Vi hade en helt underbar tomte hos oss med engelsk brytning och extra gåvor från tomtemor! Och barnen hade inte träffat honom förut så det blev toppen. Även om det som vanligt blev fler gåvor än vad som faktiskt är nödvändigt... Lite frustrerande då att höra ena sonen säga att han inte tyckte det var så många klappar från tomten. Och det innan han ens hunnit leka med eller undersöka alla... Inte så lätt att handskas med när man så gärna vill att ens barn ska känna tacksamhet och glädje över det de faktiskt får.

Jag var på midnattsgudstjänst för första gången i mitt trettiosexåriga liv igår. Det var en fin upplevelse med mycket sång och musik. Och väldigt mycket människor! Gav en riktigt skön känsla och lust att sjunga hos mig.

Idag väntar besök hos farmor och farfar nummer två och mer lek med kusinen Hilda. Dessförinnan lite god blodpudding och några lussekatter och kraftsamling med test av min nya spikmatta! Lite sorgligt dock att vi befinner oss på plussidan av termometern nu igen, skulle så gärna vilja behålla kylan ett tag till. Åtminstone hela barnens jullov. Och hela januari och februari... 

Föräldrarollen är just nu rätt krävande här hos oss. Jag misstänker att våra konflikter med sexåringen närmar sig tonårstidens bråk. Det är inte roligt men känns ändå nödvändigt. Det tar dock på krafter som jag önskar skulle gå till annat. Och känslan av otillräcklighet som medföljer är allt annat är rolig. Men det gäller väl att samla goda upplevelser tillsammans för att ta i sig igenom de mindre goda. Goda råd?

God fortsättning till er alla!

Kommentarer
Postat av: Kristina

Vi har en brådmogen 5,5-åring och en snart tonåring. Konflikterna o huvudvärken känns igen. Hjälp!

2009-12-29 @ 17:13:08

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0