...tänker vidare på leksakskatalogens rosa sidor...

Det är ju självklart inte produktkatalogen som är det egentliga problemet. Det är ju leksakernas utseende som mycket styr presentationen. Rosa och puttinuttiga leksaker på de rosa sidorna. Men även städ- och hushållsmaskiner i samma skepnad. Lila damsugare som presenteras tillsammans med små små matförpackningar och annat tillhörande hemmet och enbart en flicka i rosa eller lila klänning som leker med de här sakerna. Hjälp vad mörkrädd jag blir, eller jag menar - jag vill att det ska bli mörkt så jag slipper se eländet. Visst det återspeglar bara de stereotypa könsrollerna som finns i samhället. Men ändå. Här blir det så skrämmande tydligt. Ändå ser eller hör jag inte någon som skriker särskilt högt. Är jag då knäpp som reagerar så starkt? Nej. Jag kan inte tycka det. Det finns så ofattbart många "leksaker" för flickor som enbart handlar om utseende. Senaste igår hörde vi på nyheterna om hur mycket sämre än killar unga tjejer trivs med sina (smalare) kroppar. Det gör mig ledsen. Kroppen ska ju vara en hydda och vän. Nu ställer jag inte enbart leksakstillverkarna eller leksakskatalogens skapare till svars för detta. Men allt är ju ett symptom på ett system som faktiskt är skadligt för tjejers självkänsla, bland annat. Och ingen ska bara få blunda för det och mata på samma stereotypa skit. Det är nog bara det jag vill säga. Just nu.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0