budget-blott

Jag planerar oktober månads budget. I vår familj kräver ekonomin planering eftersom lönerna inte är det som gör oss rika (vi är dock rika på plommon, underbara barn och kattsand lite här och var...). Men om jag får säga det själv (nu säger jag det!) så är vi fantastiska på att spara och hushålla. Lyxfällan kommer inte att behöva besöka vårt hem. Så för den som är intresserad så ser budgeten ut som följer:

Status nu:

IN
levakonto 7.475
lönekonto 6.217
räkningskonto 14.000 + ca 6.000

UT
räkningar 13.148                                                    

UT
storhandlingar 4.500
gå-bort-present 150
30-årspresent 300
kläder 500
klippning 450
träningskort 1000
bilbesiktning+oljebyte 1000
sthlm-resor-mat 900
bowlingkväll 390
scouter 250
fotboll 150  
gympa 200
höstpynt 200
fokusprenumeration 575
något annat kul 600
mysbyxor 250
busskort 100
fiskeresa 350

= 11.815
ger knappt 2.000 över till andra laster



Vintershoppingen är redan avklarad idag och barnen är lyckliga barn i tjocka kläder. Pelle fyndade dessutom skridskor och hockeyhjälm med visir för totalt 95 kronor (samma hjälm på rea för 600 kronor i sportaffären!)

Jag skulle nog tycka att det var en rätt ointressant läsning på någon annans blogg så ursäkta detta lätt fåniga inlägg. Men jag tycker att ekonomi är intressant och psykologin bakom ännu mer intressant. Därför ser jag gärna  på den lyxiga fällan när det blir tillfälle. Filosofen säger faktiskt att ekonomi är inte bara ekonomi - allt har ett djup. Utom möjligtvis de medverkande i programmet (i alla fall vissa program).

Nu ska jag gå och dricka ett glas öl eller vin som också fick plats i budgeten men som inte finns med här eftersom det redan är betalt. För er som undrar om detta är alla våra slantar så kan jag lugna med att det finns ett fint litet sparkonto, lite fonder, spar till barnen och pensionen samt några vackra huslån och studielån på den andra sidan.
Och budgeten ÄR detaljerad men kommer vid uppföljningen (som jag inte gör) inte att se ut som ovan men har skapat en känsla för hur vidlyftiga vi kan vara den här månaden.

Vi dejtade förresten Lars Kristerz igår och jag har träningsvärk i rätt intressanta delar av kroppen idag.

Trevlig lördagkväll!

Kommentarer
Postat av: Fattiga lillasyster

Jag har 8500 kr i inkomst och egentligen mer än det i utgifter, men det där ordet egentligen är försumbart och ger utgifterna på något fantastiskt vis ett lägre totalvärde än inkomsterna. Det gillar jag!

2009-09-27 @ 01:16:31
Postat av: Kristina

Du är extremt ordningsam, bra där!

Kram från en till som stör sig på vedträna som deltar i programmet.

2009-09-29 @ 12:25:24

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0