augusti-rapsody

Utanför mitt lilla fönster öser augustiregnet ner. För vilken gång i ordningen de senaste veckorna vet jag inte. Det är ett underligt gulgrått ljus där ute, kanske åkern intill som skapar lite hopp om något annat gult. 

Annars är jag för tillfället en glad, trött och väldigt nyklippt människa. Det finns nästan inget bättre än de där fyrtio minutrarna då man bara sitter i en rätt skön stol och blir ompysslad och fixad och såsmåningom en lite fräschare och mer korthårig typ. Men jag blir nog aldrig helt bekväm i den där frisör-kund-relationen som känns personlig och opersonlig på samma gång. Men åhh vad det är skönt att vara av med cirka halva mängden hår!

Jag har inte prioriterat skrivande på sista tiden som ni tålmodiga besökare nog märkt men när jag nu sitter här är det gott. Formuleringar fyller ju en väsentlig funktion i mitt lilla liv, som befriare, sorterare och ren glädje!

Imorgon börjar hösten för oss på allvar. Då är det inte längre någon i den här familjen som har semester och för barnen börjar förskola och fritids. Känns både gott och mindre gott... Jag gillar alla typer av nystarter, chansen att fundera över vad vi nu ska satsa på. Vad ska hösten innehålla för familjen? Vilka fritidsaktiviteter? Vad vill vi individuellt och tillsammans? Idealisten vaknar och funderar över vilka ideal hon vill eftersträva... Jag antar att jag har kvar det gamla skoltänkandet med höst- och vårtermin som givna uppstarter av någonting nytt. Det mindre goda är att det blir så mycket mer vardag och fläng och så mycket mindre tid tillsammans. Men ledighetslivet skulle ju inte vara lika värdefullt utan de andra perioderna.

Höstplaner- stora som små! Träna en gång per vecka, prova på körsång, dela på nattning av barnen, Björn Skifs, minisemester i september, höstlovsledigt, mer göra-fint-hemmapyssel, bjuda in och bjuda bort, fotbolls- och scoutförälder...

Nähä. Jag har ju startat en tvätt ikväll (STORT kors i taket) så nu ska jag gå och kika om den är klar innan jag slår mig ner i den sköna fåtöljen som flyttat ner i vardagsrummet och nu börjat trivas så! Trevlig kväll =)



Kommentarer
Postat av: Mamman

Tycker om att läsa det du skriver, puss och kram på dig älskade du!

2010-08-11 @ 23:04:39

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0