en hemmafrus makt?

På nyheterna rapporterades idag om en undersökning där man tillfrågat kvinnor (mammor?) om de kunde tänka sig att vara hemmafruar. Om jag inte minns fel svarade hälften att de kunde tänka sig det, flest unga kvinnor. Hjälp! Vad säger det? Jag tror personligen att det delvis handlar om en reaktion på känslor av otillräcklighet eftersom vi kvinnor, mammor fortfarande tydligen är familjens och hemmens projektledare samtidigt som vi gör karriär, försöker hålla oss snygga och så vidare i all oändlighet. Visst, det är sunt att reagera på nåt sätt. Det är ju bara det att en sådan reaktion skulle slå så fel. Om vi kvinnor än starkare håller fast vid ansvaret för hemmet och familjen kommer vi ju aldrig nå ett delat projektledarskap där hemma. Och vad kanske är än viktigare - vi kommer förmodligen inte nå ett delat "projektledarskap" utanför hemmen. Där som makten över politik, ekonomi, religion, nyheter finns. Makten över mitt eget och andras liv i ett vidare perspektiv. I ett sammanhang där jag verkligen kan påverka mer än enbart i det lilla. En nivå räcker inte som jag ser det. Kvinnor behöver finnas överallt och på alla nivåer. Kanske hade statsministern rätt i att vissa invaggats i en falsk bild av glamour. Hollywoodfruarnas fel? Hoppas stt de unga kvinnorna tar en tankevända till innan de gör verklighet av hemmafrudrömmen.

Kommentarer
Postat av: Kristina

Du skriver så mycet bra! Jag håller med på mitt hörn! (Fast jag är för trött för att orka ens tänka ut så bra saker, än mindre skrida till verket just nu)

2011-10-29 @ 09:08:45
Postat av: Jonna

Du GÖR ju bland det bästa man kan göra för andra kvinnor just nu! Inte ska du sitta på en kammare och filosofera för tillfället... Allt har sin tid =)

2011-11-01 @ 22:35:34

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0