låta höst vara höst?

Hösten kan nog vara en vän. Bara inte min bästa vän. Den tar fram sidor hos mig som jag helst vill låta vila. Trötthet, ensamhet, avundsjuka och annat mindre behagligt. Jag förklarar svajet med att det är hjärnan som ställer om till en lägre aktivitetsnivå medan viljan fortfarande är på sommarnivå. Knappast en sanning vetenskapligt men nåt måste man ju hitta på för att ursäkta sitt humör. Förkylning och innesittande får också duga som förklaringsfaktorer.
Väder och årstider borde ju inte inverka så på vardagen kan man tycka. Har vi inte levt med detta i många århundraden, årtusenden? Jag röstar för att generna ska vara anpassade för olika årstider. En liten tanke smyger sig in. Kanske är de det med? Kanske är det vår livsstil som inte är anpassad till olika årstider? Allt ska hända även den här tiden på året. Nästan mer när vardagen dragit igång igen. Man borde kanske bara kura från när det skymmer. Inget mer. Det kanske skulle lösa alla omställningsproblem. Låta höst vara höst.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0